tirsdag den 3. marts 2015

Det er svært at komme ordentligt i gang med læsningen, i forhold til sammenkobling af teori og praksis. I en længere periode har jeg været fyldt op af træthed i forhold til hverdagen og at se en rød tråd igennem praktikforløbet og at sammenholde studielivet med det at være ansat i en institution.
 Jeg har været en doven studerende, men nu må nok være nok! Derfor har jeg brugt eftermiddagen på Juul og Jensen, i forhold til teori om relationer, dialog, kommunikation og ansvarlighed. (Samt nogle andre teoretikere) Det er yderst spændende og det har haft en positiv effekt på hjernegymnastikken og ligesom skabt et flow. Og tænk at jeg endda stadigvæk kan sidde ved computeren og læse, kun oplyst af det naturlige lys fra solen! Jeg er så glad for det kommende forår!
Men når foråret er slut, glæder jeg mig til Juni hvor praktikken er overstået!
Nok mest på grund af alt det skriftlige lige nu, et 2/3-møde der kommer til at foregå om 16 dage og aflevering af læringsmål til læreren, som meget gerne skal kunne give mening, forklares og forsvares til mødet. Men som tiden går, har jeg mere og mere erfaring fra dagligdagen med i baggagen. (Det skulle jeg også helst have). Derfor er det meget nemmere at læse teorien, når jeg ved hvordan den har været udført, eller manglet, i praksis. Refleksion, refleksion, refleksion...
Jeg er virkelig stor fan af teorien i forhold til pædagoguddannelsen og synes at det er enormt spændende, at reflektere over praksis. Det er til tider svært at være anerkendende og nærværende, men til tider hjælper det med noget teoretisk baggrund, til at ændre og udvikle sig i situationen, i forhold til situationer og pædagogiske aktiviteter. Derudover er min institution også et dejligt sted at være, med dejlige kollegaer som fungerer som gode sparringspartnere der støtter mig. Jeg lærer så meget af deres håndtering af dagligdagen.
At jeg fik ros af min leder i dag, hjælper bestemt også på situationen og min egenfølelse, omkring min position: "Vi kommer til at savne dig, du er en gæv pige" sagde hun, da vi var alene. Jeg er stolt af mig selv, på trods af mange fejl. For jeg ved, at jeg kan klare det her. Jeg har klaret den triste og negative periode, over vinteren, så selvfølgelig skal jeg nok bestå praktikken. Jeg er bare ved at kløjs lidt i min perfektionisme i forhold til det skriftlige, men skidt pyt. Jeg kan argumentere for mine valg, hvilket er en suveræn egenskab (synes jeg selv).

Ja den her smører udviklede sig lidt i en retning, jeg ikke helt ved hvor fører hen. Men jeg tror bare jeg har fået tankestrømmen i gang, på grund af læsning af teori. Hokus pokus, pædagoglivet kom i fokus. Jeg er atter engang glad og tilfreds med mit valg af uddannelse - og jeg er nok bare begyndt at fatte, at hvis jeg skal klare det her, må jeg yde en kæmpe indsats selv, for at blive en dygtig pædagog, både på det faglige, men også det praktiske plan. Men jeg ville ikke kunne klare det her, uden et godt praktiksted og/eller søde medstuderende, der sørger for at holde kampgejsten oppe. Det er så rart at have mødt sådanne dejlige og kloge mennesker.

Carpe Diem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar