lørdag den 15. november 2014

Politik, smørrebrød og fair trade kaffe


"Åh, ååååh...."
Sådan en følelse havde jeg lidt, da jeg torsdag formiddag fandt ud af, at "nu er det nu! Jeg skal rent faktisk lege fotograf for en dag!" Jeg blev for noget tid siden, arrangeret af Frivilligcenteret Roskilde,  til at være fotograf i forbindelse med deres projekt. Jeg er kommet i kontakt med dem, gennem med nogle arrangementer, her hvor jeg bor. Jeg fik afprøvet mine (knap så gode) fotografiske evner af. Det er rart at vide, at der ikke er nogle der dømmer nogen, idet jeg ikke bliver betalt for mit arbejde. Så uanset hvor dårligt resultatet bliver, så er det okay. Jeg kan mærke at jeg, i forhold til det tekniske, har lang vej endnu. Men det var en rigtig spændende dag i forhold til programmet, men også i forhold til at fange de relevante øjeblikke, og jeg kom da vidt omkring!



Det blev blandt andet til smørrebrød med Roskildes borgmester (efter at have fulgt et mere eller mindre stramt program, i forhold til at nå omkring mange af Ældre Motions forskellige aktiviteter, til borgerne (60+) i Roskilde Kommune)



og bagefter drak jeg Fair Trade kaffe og spiste hjemmebagte cookies med politikeren Daniel Prehn, mens der blev talt om Fair Trade og betydningen af samme.

Det har nok været min allermest engagerede oplevelse, i forhold til politik, n o g e n s i n d e.
For skal ret være ret, så er jeg på ingen måde politisk orienteret. Det kan være en pinlig erkendelse, når man sidder og lytter til politisk snak.
Men jeg har fået en på opleveren - og ikke kun fotografisk.
For jeg er kommet ind under huden i forhold til frivilligt arbejde og vigtigheden i det. Hvordan nogle organisationer og tiltag ikke kan løbe rundt, uden "os frivillige". Hvor stor en betydning, det frivillige arbejde har og hvor at værdien i arbejdet og resultatet, for det det meste, er vigtigere end kroner og øer. 
Ældre Motion i Roskilde virker til at have en stor betydning for de ældre, i forhold til det sociale, men også kropslige for de ældre borgere i Roskilde Kommune.

De har et fællesskab, et sammenhold men de nyder også at bruge deres krop og være aktive.
For dem har det en enorm betydning for deres helbred, men også det at komme ud og ikke "bare kukkelure" derhjemme. Jeg synes det var meget spændende at få lov til at se, hvad der egentlig er af aktiviteter og muligheder, for de ældre, i Roskilde Kommune. Det er jo ikke noget jeg til dagligt spekulerer mig så meget i. Men jeg føler mig en oplevelse rigere. Igen er jeg glad for ja-hatten og de muligheder jeg skaber for mig selv, og min egen udvikling.

Blandt andet gjorde jeg selv det her frivilligt og jeg blev meget tilfreds med selve oplevelsen. For hvor tit kan man sige, at man har spist smørrebrød med to ældre herre og borgmesteren?
Jeg fik også lov til at opleve Karibu - en Fair Trade butik i Roskilde - og høre omkring vigtigheden i det frivillige arbejde, men også få information omkring Fair Trade og økologi. Det var ret interessant og jeg blev så forelsket i den fine butik.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar