onsdag den 8. januar 2014

Misselivet

I skolen har vi valgt linjefag og det jeg valgte hedder Værksted, Natur og Teknik. Jeg har virkelig glædet mig til at komme i gang med faget, blandt andet fordi det har noget med kunst og kultur at gøre, men også naturen. Værkstedsdelen er det som mest omhandler maling, klippe-klister, skabe med videre. Den mere "kunstneriske" og "kreative". Men de andre emner i faget er også kreative, blot på anden vis.

I denne uge har vi dannet nye studiegrupper på tværs af klasserne, da linjefaget er alle klasserne (altså 6 klasser der er smidt ud på tre linjefag), sammen. På mit linjefagshold er vi, når alle er fremmødt, 47 studerende. Det er ret mange i én klasse, men du mærker det ikke rigtigt. Især ikke når det er så "afslappet" som det er, i forhold til få undervisningsdage, værkstedstimer og feltarbejde.
Min gruppe skal på tur i morgen til Statens Museum For Kunst, hvor vi skal undersøge hvad de kan gøre for aldersgruppen: Ældste børnehavebørn (omkring 4-6 år). Hvilke læringsprocesser og mini-projekter laver de, hvordan fremviser de museet med videre. Det bliver rigtig spændende! Ud fra de brochurer vi får i morgen, samt viden og information, skal vi lave vores eget (didaktisk orienteret) aktivitetsforløb i forhold til "Menneskets Møde Med Kultur og Natur". Det bliver rigtig spændende, synes jeg selv!


Materialer

Skulpturen, indtil videre. En Heks og en Bjørn i en skov.
I mandags skulle vi medbringe genbrugsmateriale (skrald/ressourcer), og lege "Shanes Verden". Vi skulle endda have set et klip fra DR1, om hvordan Shane arbejder og skaber, med genbrugsmateriale i børnehøjde. Det er lige noget for mig, jeg har endda fulgt lidt med i det hen over julen, hvor han lavede julepynt! Det er simpelthen så spændende, synes jeg. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide sådan noget. Så jeg har set meget frem til faget. Både undervisning og opgaver.

Jeg er simpelthen så tilfreds med mit valg af uddannelse. Jeg føler at jeg oplever så mange dele af mig selv, i uddannelsen. De fag jeg altid godt har kunnet lide, møder mennesker der siger mig en hel masse og får tilføjet brugbare ting i min rygsæk, som udvikler mig og gør mig stærkere dag for dag.

Der er selvfølgelig også visse udfordringer ved uddannelsen. Blandt andet fordi der er nogle mennesker, som ser lidt lettere på det, end andre.
Jeg er heller ikke stræber-typen, men jeg er ved bare at jeg er på rette spor, og jeg fortryder overhovedet ikke mit valg. Tværtimod er jeg blevet langt mere sikker med tiden.
Der var lige en periode hen over julen, hvor jeg følte at jeg trådte hårdere i pedalerne, og hvor jeg virkelig tvivlede på mine evner som 'studerende'.
Men så snakkede jeg med nogle gode klassekammerater om det. Vedkommende sagde blandt andet, at når det påvirkede mig så meget med den skriftlige opgave, og når jeg var så meget klar over, hvor utilfreds jeg egentlig var, så viste det også hvor meget det betød for mig.
Jeg er umådeligt glad for uddannelsen. Jeg synes det kan være rigtig, rigtig svært til tider
Det er ikke en leg og der er meget at læse og også nogle skriftlige opgaver, som til dels er svære. Men jeg føler for det og jeg ved, at der kommer noget godt ud af det, i sidste ende.

Når VNT er slut, så starter forberedelsen til praktikken, og efter det så skal jeg i praktik, i en SFO. Det bliver umådeligt spændende. Jeg er nervøs for "læringsmål" og den skriftlige opgave på 8-10 sider. Men jeg er så glad for, at jeg har den mulighed at have fingrene i jorden. Jeg glæder mig til at opleve en SFO, idet jeg er lidt nervøs for den aldersgruppe. Men jeg er meget sikker på, at det hele nok skal gå. Det bliver interessant, lærerigt og meget givende.

Det er bare så dejligt at være så positivt indstillet på en uddannelse. Efter gymnasiet troede jeg vitterligt ikke, at jeg nogensinde skulle få lyst til at blive studerende, eller noget have noget som helst med "skole" at gøre, igen. Men efter et år i erhvervet som vikar i en vuggestue/børnehave, fik jeg blod på tanden. Jeg føler mig i mit rette element. Jeg er simpelthen så lykkelig!



Og når det samtidig går så godt på hjemmefronten, som det gør lige fortiden, så kan jeg kun smile.
Jeg får nemlig mere og mere styr på privatlivet. Økonomien er elendig som altid, men jeg er ved at vænne mig til tanken, som "fattig studerende". Det er bare noget jeg må leve med i noget tid endnu.
Men jeg har det super godt herhjemme. Får ryddet op og skabt orden, samt gjort det til "mit eget". Jeg er enormt glad for min (dyre) lejlighed. Jeg er glad for at jeg kan have Hera her. Hun gør min hverdag så sjov, spændende og til tider lidt irriterende. Men det er også den del jeg elsker, ved hende.
Så er der AH. Som tiden går, bliver det også bedre og bedre, ja og mere seriøst. Det er vildt dejligt og jeg er meget, meget glad for ham.

Livet er godt.
Jeg har det godt.

Carpe Diem!







2 kommentarer: