tirsdag den 28. august 2012

Tanker fra dybet

Jeg har længe tænkt på og uddanne mig, men til hvad, har været svært at vide sig sikker på. Men efter en kort samtale med Ks storebrors kæreste, omkring hendes uddannelsessted, er der nu lidt mere at overveje. F.eks. kan man uddanne sig til sygeplejerske, tegnsprogstolk eller pædagog. (Man kan sagtens uddanne sig til andet, men det er de uddannelser, jeg har fokuseret). Uddannelsesstedet hedder Frøbel og det ligger vidst nok på Nørrebro. 
Jeg synes at tegnsprog virker ekstremt spændende - eller generelt tolk. Da jeg også kan tysk og engelsk. Men tegnsprog virker bare super godt - især fordi det er kommet lidt tættere på mig, gennem Ks familie. Jeg synes det er fascinerende at kunne kommunikere gennem andet end sproget. Eller det talte sprog. Blandt andet også fordi, at jeg synes der skal være plads til alle. Derfor tror jeg, at det kunne være fantastisk for mig, at lære.
Der er jo mange situationer hvor en tunghør, døv eller stum skal bruge en tolk til at hjælpe dem. Ved fødsler, hvor det kan være svært at koncentrere sig om at lytte, eller snakke med munden - sådan tænker jeg i hvert fald på det.
Jeg ved ikke om det er vrøvl og jeg beklager meget, hvis jeg har misforstået nogle ting. (Hvis der er nogle tunghøre, døve eller stumme der mener, at det jeg skriver som forklaring, er noget vrøvl, må vedkommende godt rette mig).
Tegn til tale er også en god effekt. Jeg kan blot se det i den vuggestue hvor jeg arbejder. Her er der en handicappet, der har svært ved at tale. Derfor bruger hun nogle enkelte tegn til kommunikation med os pædagoger - og ud fra det kan vi sætte ord på det, som barnet gerne vil. F.eks. hvis hun peger på munden. Ud fra det kan vi se, at hun gerne vil have sutten. Og så kan vi svare i hele sætninger: "Nej, du må ikke få sutten før du skal sove". Det synes jeg er en fantastisk udvikling og jeg kan rigtig godt lide den måde, jeg selv får erfaring gennem mit lidt ustabile vikarjob.
Det er også det arbejde, sammen med Ks familie, der gør, at tegnsprog og pædagogik har føjet nye ideer og en masse inspiration til mit liv.
Jeg føler mig meget mere værd - selvom jeg ikke helt ved, hvilken brik jeg endnu skal have. Men jeg får mere og mere smag på livet.
Jeg får mere og mere lyst til at uddanne mig. Jeg har altid set mig selv som en ung kvinde på Universitetet, med filosofi, dansk litteratur og tysk. Det er stadigvæk fag, som vægter højt for mig. Det er tre fag, som jeg overvejer, en dag, at læse op på. Det er fag, jeg nyder at kigge på. Jeg kan godt lide faget dansk. Jeg elsker den måde, man på en lækker akademisk måde, kan forklare sig selv eller skrive lange breve, historier med videre. Jeg synes at det danske sprog er stort og flot - og jeg elsker at lege med det, udvikle mit ordforråd og udvikle mig selv. Jeg synes der er noget lækkert og frækt over at lyde klog og have et stort vokabular. 
Samtidig er der ikke noget mere fantastisk end at være helt vildt fantasifuld, lege med børn i en sandkasse, tegne tegninger, se 10-14 børn falde i søvn, i et soverum, til stille og rolig musik. Hvordan deres lille snorken fylder rummet ud, efter mindre end en halv times tid. Eller hvordan man i løbet af tre kvarter har skiftet fem lortebleer og to tissebleer. Det er vidunderligt at se et barn tage tre skridt - når det for blot lidt over en måned siden, slet ikke gik. Den udvikling mennesket tager, er ubeskrivelig fantastisk. Jeg nyder hvert øjeblik i den børnehave/vuggestue, som jeg befinder mig i.
Jeg er næsten ulykkelig over, at jeg ikke er fast ansat. Hvilket også får mig til, hurtigere at ville tage en uddannelse om pædagog, så jeg hurtigst muligt kan komme ind i en børnehave, fast. Uddannet og blivende. Så jeg kan udvikle mig selv og hjælpe fremtidige børn i deres udvikling. Allerhelst børnehave/vuggestue. Men SFO er garanteret også spændende. Lige nu, er det bare ikke det jeg brænder for.
Pyyyyyyyh, sikke en smøre jeg kom af med. Jeg er da gået helt amok på tastaturet, men ja. Sådan skal det til en gang i mellem. Jeg har ikke rigtig vidst hvad jeg skulle skrive, eller hvordan det skulle formuleres. For jeg har på den ene side været rigtig fortvivlet. Jeg har ikke vidst om jeg skulle tage mig sammen og undersøge et uddannelsessted, eller om jeg blot skal nyde tilværelsen lidt. Men for hver dag der går, får jeg mere og mere lyst til at blive uddannet. Det er ord, der for mig, smager godt i min mund. Jeg føler mig velovervejet. Nu skal jeg blot i gang med at finde optagelses papirerne frem. Og, og, og.. Så skal jeg liiige søge job igen, da arbejdstiderne svinder ud, der hvor jeg er nu. Det er blevet til færre og færre timer, og færre og færre dage. Hvilket ser lidt tyndt ud, fra den økonomiske synsvinkel.
Derfor krydser jeg fingre for, at de vil anbefale mig til andre i området, eller at jeg kan få en flot "anbefaling" eller hvad sådan noget papirs bilag nu hedder, i forhold til CV / jobansøgninger.
Det var lige lidt mere fra Missejammer. Nogen dage samler jeg simpelthen alt muligt sammen, til en større pærevælling. Håber det er læsbart.
God dag og god uge. Det er onsdag i morgen - en dag tættere på weekend. Jeg vil ikke brokke mig, da jeg befinder mig i København hos min onkel, sammen med K. Plus jeg har fri i morgen. Jeg nyder også de fridage jeg nu engang har. Men jeg glæder mig til en lidt mere.. hverdagsramt dagligdag, med arbejde og weekend.
Indtil da vil jeg nyde min ungdom som fattigrøv.

Carpe Diem

Ingen kommentarer:

Send en kommentar