torsdag den 26. juli 2012

Tanke(kontrol)

Nogen gange ville jeg ønske, at jeg kunne indkredse mit tankespind. Nogen gange ville jeg ønske, at jeg kunne sætte mine tanker på spyd, så de var et sted. I rækkefølge og i kontrol. Fremfor deres flydende uorden og uros skabende tilværelse.
Dog gør det alligevel ikke noget, for tankespind er altid lækkert, når man sidder på en græsplæne og laver ingenting, eller i toget på vej et sted hen. Det er skønt at have dem, når man er helt alene.
For mig kan de desværre også være lige så farlige. Min fantasi har til tider ingen grænser, hvilket kan skabe frygt, kaos og ubehag i mit sind. Jeg kan blive angst.

Men når solen skinner, musikken spiller og jeg ved, at jeg er noget værd, så kan tankerne ikke stoppe mig. Så føler jeg mig fri som en fugl, og det eneste der medvirker denne fantastiske følelse, det er tankerne. For dem er der ingen der bestemmer over. Det er kun mig der er inde i mit hoved.
- Hvilket både er min egen glæde, men også min egen frygt og værste fjende.

Det var lige noget jeg havde brug for at skrive, sådan en fredag morgen. Hvorfor, det ved jeg ikke, men nogen gange er det lækkert at få sat ord på følelserne, og tankerne.
- Jeg ved at alle har tanker, ja, mange af dem. Og jeg ved efterhånden, at jeg ikke er alene. Jo længere og længere ud, jeg kommer, af den ubehagelige rytme af negativ tankestrøm, ser jeg klarere. Jeg kan mærke, at jeg ikke længere er styret så kraftigt af frygt, angst og nedladende tanker, men ser klart på billedet af mig selv og verden. Jeg har lettere ved at se, hvornår det er mig der fejler - og ikke andre!

Alt i alt .. er det fantastisk. Fantastisk, ikke at være ædt op af negativt selvværd. Sommeren er dog også en ekstrem dejlig hjælp. Hver sommer, når solen skinner, så lever jeg endnu mere. Jeg er sten sikker på, at jeg er bygget op, og lever af, solceller. Jeg har langt mere overskud, energi og glæde i mig, når solen skinner. Det er fantastisk.

Carpe Diem

Ingen kommentarer:

Send en kommentar